Svensktoppen

Okej, jag måste sluta skriva saker utan att ha kollat upp fakta, det verkar inte som att takida ligger 1:a på Svensktoppen. Inte enligt hemsidan, men UNT skrev faktiskt det. Och Helén Sjöholm kom in på listan 11 juni 2004 (!) Inte för två år sedan.
 
Men jag hade faktiskt rätt i att Svensktoppen röstas fram av en jury. Från Wikipedia:

"Sedan den 12 januari 2003 röstas listan fram av en jury. Juryn består av 5000 slumpvis utvalda svenska medborgare från hela landet, mellan 16 och 79 år. En jurymedlem får endast rösta under fyra veckor, och varje vecka byts 1250 av dem ut mot lika många nya. Medlemmarna får ett röstkort hemskickat med posten, med en personlig röstkod och instruktioner om hur man röstar. Röstningen sker via telefon eller internet, där jurymedlemmarna väljer ut sina tre favoritlåtar i rätt ordning."

Okej det klarnade upp lite.  Det är alltså inte samma personer som röstat fram Helén Sjöholm i 4 år och tre månader. Men hur blir man jurymedlem!? Jag vill!

Så här skriver dom på hemsidan:

"Alla har möjlighet att komma med i juryn, så var beredd ifall det skulle dyka upp ett röstkort i brevlådan..."

Yeah right. Det är säkert bara Helén Sjöholms släktingar som får röstkort.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Det där lät lite krångligt tycker jag. Varför just åldern 79? Och vad händer om några inte vill rösta, väljer dom nya då? Och tänk om det blir många 79 åringar en vecka som röstar o knappt några tonåringar? Hmmm....

2008-10-29 @ 15:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0