Om jag blir dement...

Jag har börjat känna mig glömsk. Det finns en risk att jag kan drabbas av Alzheimers. Skulle jag någonsin hamna på ett demensboende  (eller ett vanligt äldreboende) kommer levnadsberättelse i min journal se ut så här:

Ulrika 910104XXXX Skrivet år 2058 innan inflyttning till boende.

Anhörig: Sonen Max (bara tog ett random namn)

Sjukdom: Konstaterad Alzheimer sedan år 2037

Bakgrund: Ulrika föddes i Uppsala och är uppväxt i en liten ort 2 mil utanför. Pappan jobbade på arbetsförmedlingen och mamman på Ackis. En syster och en bror. Var tillsammans med en känd fotbollsspelare i några år men gjorde slut när han skrev på för Arsenal. Gifte sig senare med en annan man som dog 2055. Har jobbat som tandläkare och även tjänat pengar genom att blogga.

Intressen: Ulrika tycker om att titta på TV, helst fotboll där hon stenhårt följer Sirius på jakt efter sitt 3dje raka SM-guld. Tycker också om att spela kort och lyssna på musik, gärna från början av 2000-talet. Men vill helst bestämma vilken musik som ska spelas då hon blir galen och skriker när hon hör musik hon inte tycker om, t.ex. bandet "kent". Kommer med största sannolikhet lägga beslag på både TVn och CD-spelaren i dagrummet.

Religion: Är ej troende men kan tänka sig att hänga med på gudstjänst för att sjunga psalmer.

Ev.husdjur: Har haft katter hela sitt liv och kan ibland inbilla sig att dom finns brevid henne.

Klädsel: Bekvämt. Helst mjukisbyxor och fleece.

Mat: Tycker ej om potatis. Laktosintollerant. Älskar godis

Tidning: Prenumeration på UNT som hon alltid vill läsa till frukosten.

Rörlighet: Tar sig fram med rollator men kan gå utan.

Personlig hygien: Sköter själv.

Hur vill personen bli tilltalad? Vad som helst utom "gumman"

Kvälls- eller morgpigg? Inget av dom. Tycker om att sova länge på morgonen och tar gärna en tupplur efter lunch.

Välbefinnande: Tycker om när någon läser Harry Potter för henne. Ulrika vill också göra saker i sin egen takt och blir irriterad när någon stressar henne i onödan.

Individuella mål: Chilla och njuta av att vara pensionär.

Sådär. Nu vet alla hur ni ska ta hand om mig när jag blir dement.

Kommentarer
Postat av: Elin

haha fan va kul :D :D

2008-11-15 @ 22:15:26
URL: http://ellan91.blogspot.com
Postat av: Joahnna

Heheheh Fy fan va kul:D:D:DD

2008-11-16 @ 12:13:09
Postat av: Julia

Hahhaha:D

Nej, har inte det:( HAr du??

2008-11-16 @ 21:31:43
URL: http://ungmamma89.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0