Praktiken

Praktiken, ja. Vart fan ska man börja. Jag är på en demensavdelning och vissa är väldigt långt gångna i sin demens. De pratar osammanhängande och vissa med låtsaskompisar. Det är flera stycken som knappt pratar svenska. Det är ju det här vi pratat om med Ingela. Vad tusan var det hon sa? Kroppsspråk. Men sånt funkar inte för de förstår ändå inte med sin demens. Jag skulle vilja lära mig lite ord på deras språk. De kanske skulle bli lite gladare.

Som helhet är det här boendet väldigt satsigt och personalen är väldigt duktig, som du sa Johanna. De har nästan allt som Ingela pratat om, färgglada toaletter, gammeldags musik. Men det är ju synd om dom som kommer från andra länder som inte har något nöje av musiken.

De har ganska mycket aktiviteter, sångstunder, sittjumpa och då och då kommer det en hund som är specialtränad. Det tror jag är väldigt kul för dom att träffa djur. Kontaktpersonerna till varje person på boendet ska ha 15 minuter "kvalitetstid" varje vecka där man ska göra något tillsammans med personen. Det tycker jag låter väldigt bra.

Hur går det för mig då? Jag vet inte riktigt. Jag har varit där ca 16 timmar nu och känner att det går bättre och bättre. Mina främsta uppgifter har väl varit att bädda sängar och mata. Jag är sämst på att mata. De vill sällan äta för med mig. Sen säger personalen alltid efteråt, nej men hon/han är svår. Varför ger ni mig den personen då? Man kan väl ändå få börja med en som inte ska vara tvärtemot.

Men tiden går ändå fort, fast runt kl15 är jag trött kan jag säga. Och den här veckan kommer bli garanterat jobbig. 40 timmar blir det. Jag tror att man bara får ha max 35 h i veckan men jag vill ha det så här. Börja med det värsta. Igår när jag kom hem från farmor gick jag och la mig på en gång. Jag kollade bara på parlamentet först, sen somnade jag runt halv-kvart i nio. Det känns verkligen som att mina dagar blir kortare. Jsg går typ och lägger mig när jag kommer hem.

Snacka helst inte TV med mig nu för jag kommer nog ligga minst en dag efter med TV-programmen ca 5 veckor framåt eftersom att jag somnar innan dom bra serierna börjar.

Jag träffade min handledare för första gången idag. Hon verkade snäll men... tuff. Jag tror hon kommer köra hårt med mig. Och det är ju i och för sig positivt. Men hon som jag varit med igår och idag tycker jag om jättemycket, hoppas jag får vara med henne någon mer dag.

Jaha vad mer kan man säga? Jag vill inte skriva för mycket om personerna där här i bloggen. Det är ju ändå olagligt att säga för mycket och inte speciellt nödvändigt heller.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Lägg av, spelade du seriöst mot Albin? Han är ju 5 typ. Men men det är väl lika bra att han lär sig. Folk inte kommer ju inte att dalta med honom i framtiden.

2008-11-11 @ 22:58:15
Postat av: johanna

JA balder va bra:Dmen vad heter din handledare kan hon heta Anna??

2008-11-12 @ 16:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0