Fy fan för att bli gammal

Det har ju handlat mycket om äldrevård i debatt förra veckan efter det som hände på det där boendet, ni vet, där personalen sket i de boende och tittade på TV istället.

Eftersom jag är så efter har jag kollat på dom avsnitten på svt.se nu. Hon som alla är emot i förra tisdagens avsnitt (25/11) är ministern som hälsade på oss. Coolt va? Hade hoppats att hon skulle nämna det men det gjorde hon inte. (Ofta hon hade hunnit, ingen hinner ju typ säga nåt alls) Dom kommer sällan fram till något.

Jag har iallafall kommit fram till att jag inte vill bli gammal. Jag vill redan nu inte bo på ett äldreboende och dom säger att det bara kommer bli värre och värre. Jag vill nu efter mina erfarenheter av äldreboenden inte bli gammal. Och jag har varit på ett av de bättre ställena. Det finns inget för dom boende att göra. Dom sitter rakt upp och ner, oftast sover dom sittandes. Och jag trodde iallfall att dom boende skulle umgås och prata med varandra men det gör dom inte. Dom är väldigt uttråkade helt enkelt.

Nu är det ju annorlunda eftersom jag är på en demensavdelning och vissa är väldigt sjuka. Men samtidigt är det många som är "för friska" för att bara sitta eller ligga hela dagarna. Det är dom som jag tycker måste behandlas bättre med flera aktiviteter som målning, kortspel vad som helst. Jag vet att på sommaren har dom flera aktiviteter för då kan man vara ute, men det finns nog med saker man kan göra inomhus.

Det är absolut inget fel på personalen. De behandlar personerna med respekt. I och för sig är det mycket "prat över huvudet" men det är förklaringar för mig som jag tror att dom inte lider så värst mycket av. Om man jämför med Bäckagård är det ett paradis, men det finns förbättringar att göra helt klart. 

Men en sak, om det nu var så hemskt, varför reagerade inte dom anhöriga? Om dom bara var uppe 4 timmar per dygn och om personalen bara tittade på TV?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag vill inte heller bli gammal efter man ha praktiserat på äldreboende och sett hur dom har det. Det är synd om dom! Och det är förjävligt att det är såhär och att kommer bli värre. Man ser inte direkt fram i mot att bli gammal.

2008-12-05 @ 13:41:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0