Lucia






















Det hör väl till att man ska ta sig till kyrkan och kolla på luciatåg. Så jag gjorde det. Blev riktigt besviken, dom sjöng inte ens "nu tändas tusen juleljus" Bara massa gudsånger kändes det som. Men det är väl så när man kollar i kyrkan, i skolan var det andra bullar, tro det eller ej men då sjunger man julsånger! Och man avslutar alltid med "nu tändas tusen juleljus"

Hade faktiskt velat gå på Gåvstas luciashow och se ungarnas dåliga skådespeleri och eviga skickande av micken. Det var Abba-tema i år.
 
Det har ju varit debatt om att killar också ska få vara Lucia. Vad ni är sega, svenska folket. Den debatten hade vi i Rasbo redan när jag gick i sexan, och vi har faktiskt haft en manlig lucia en gång. Men vi har ju alltid varit lite före i Rasbo.

Det är alltid 6:orna (och 1:orna) i Gåvsta som ska gå luciatåg och när jag gick i 6:an då så tyckte några killar i min klass att det var orättvist att Lucia alltid skulle vara en tjej. Min lärare (kille), som var väldigt modern och cool av sig tyckte att vi kunde ha en manlig Lucia, eller iallafall låta killarna vara med i lottningen. Men alla tanter som var rädda för förändringar satte sig emot.

Förra året var det en kille som var lucia, men det var nog högstadiets tåg som inte var lika seriöst. Men ändå.

Jag tycker att det kan väl få vara kill-lucior, tjejerna får ju vara tomtar och pepparkaksgubbar. Men det är ju fint när Lucian har långt hår..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0